SLIDER





31m² • OD SOCIALISTIČNEGA STANOVANJA IZ 70. LET DO SODOBNEGA DOMA BREZ STEN

Koliko kvadratnih metrov je dovolj za udobno bivanje? Za enega, za dva, za družino? Kaj definira udobje in kaj sploh je prostornost? Pomislite: "Bi lahko bivanje v manjšem stanovanju vzbujalo občutek prostornosti? Obstaja možnost, da bi se stanovanje prilagajalo uporabniku in ne obratno? Bi lahko stopili iz trenutnega načina življenja in živeli drugače?" 
Stanovanje, ki ga spoznavate tokrat, se dotika prav teh vprašanj in na njih odgovarja na najlepši možen način. Na dobrih 30 kvadratnih metrih, kolikor meri dom mladega para, je arhitekturni STUDIO AINO, sestavljata ga Urša Križman in Luka Fabjan, ustvaril interier, ki briše ločnice med prostori in preprosto riše dom, kjer je lepo bivati. 
Enosobno stanovanje iz 70. let prejšnjega stoletja je bilo potrebno celovite prenove in popolne sanacije priključkov, tlakov in opreme. Odstranili so predelno steno in tako pridobili na zračnosti bivalnega dela, za še več svetlobe pa so poskrbeli z znižanje m okenskega parapeta. Ostalo je 25 m² bivalnega prostora, v katerem je vse, kar si stanovalca lahko želita: kuhinja z otokom, prostorna jedilnica, kamor lahko povabita tudi prijatelje, dnevni kotiček s sedežno in zračno spalnico. Brez nepotrebnih sten in strogih definicij prostorov.
"Morda pa stanovanje ne potrebuje zavetja samostojne sobe in se prava svoboda skriva v skupnem odprtem prostoru," razmišljata arhitekta. "Tako nismo več omejeni z malimi prostori, ki se izdajajo za dnevno sobo, jedilnico, kuhinjo ipd. Stanovanje tako postane prostor z eno samo namembnostjo in se po potrebi spreminja. Lahko je jedilnica, če želimo gostiti večje število ljudi, lahko je dnevna soba za deževne popoldneve, lahko je spalnica, lahko pa tudi otroško igrišče!"
A kot poudarjata - "ne vse hkrati in ne istočasno." Za hitro transofrmacijo prostora poskrbi zavesa, ki omogoča vidno, delno pa tudi zvočno zaščito. Drugi del transofrmacije pa omogoča pohištvo.
To je oblikovano z ekonomičnimi vzvodi, tako je večina funkcionalnih delov izdelana iz običajnega iverala, opisujeta snovalca. Posebno vlogo pa v tem stanovanju igrajo naravni materiali, kot so kamen, les, glina in medenina. Uporabljeni in izpostavljeni so na tistih mestih, kjer imamo fizičen stik s pohištvom, tako vzbujajo tudi druge čute in (so)ustvarjajo prijeten ambient. 
Vse to je tesno povezano s filozofijo in vrednotami studia Aino, ki se je sprva imenoval Arhitektura IN Obrt. Slednja predstavlja pomemben in velik del razvoja studia, saj sta se Urša in Luka posvetila obsežni študiji obrti, kot so mizarstvo, kamnoseštvo, lončarstvo, kovaštvo in druge, v današnjem času že skoraj pozabljene veščine. Obiski mojstrov, spoznavanje obrti, naravnih materialov in orodij za obdelavo se tako prepletajo z njunim arhitekturnim delom. 
Zanimiva je tudi druga plat imena Aino. Ste vedeli, da je bilo tako ime ženi slovitega finskega arhitekta in oblikovalca Alvarja Aalta? Čeprav je živela v senci svojega moža, je bila tudi sama oblikovalka in je skupaj z Alvarjem ustanovila podjetje Artek, pod tem imenom pa tudi sama snovala in oblikovala pohištvo, tkanine in druge oblikovalske predmete. Kot še zapišeta Urška in Luka, je iz življenjepisa finskega para moč razbrati, da je Aino s svojim pristopom k arhitekturi po eni strani uspelo ohranjati družinsko vez in toplino, po drugi pa je predstavljala močno inspiracijo Alvarju in bila posredno vpletena v snovanje marsikatere njegove mojstrovine. 
"To so vrednote, ki tudi v današnjem instantnem, hitrem, potrošniškem in stresnem svetu niso tako enostavno dosegljive. Naša želja in ideja je, da te vrednote uporabljamo in plemenitimo tako v sklopu arhitekture kot tudi na osebni ravni," pravita arhitekta studia Aino, ki sta to filozofijo vpletla tudi v stanovanje in izdelavo pohištva. 
Primer sta na primer obe mizi v stanovanju - Miza I oziroma miza, ki nima oblike, ter Miza III, ki tehnologiji materiala in naravi prepuščata, da najdeta lastno podobo in obliko. Snovanje takšnih pohištvenih kosov ne poteka za računalnikom ali listom papirja in s svinčnikom, pač pa za mizarsko delavnico s dleti, obliči in žagami. Rezultat? "Izdelek, ki v ospredje ne postavlja človekove želje po izkazovanju lepote, pač pa zgolj govori o resnici narave."

Projektanti: Urša Križman, Luka Fabjan
Leto izvedbe: 2019
Velikost objekta: 31 m2
Investitor: Zasebni
Fotografije: Studio Aino
Glavni izvajalec: Harco d.o.o.
Teracerstvo: Teracerstvo Belec Branko
Notranja oprema: Mizarstvo Jerančič, Klemen Ebner - Ebimont d.o.o., Starman d.o.o.
Oprema: Gramat Gril d.o.o., Ideo d.o.o., 
Svetila: Urša Križman, Sense of design

Ni komentarjev

Objavite komentar

© PEPERMINT • Theme by Maira G.